10 واقعیتی که باید قبل از خرید کاشی و سرامیک بدانید

10 واقعیتی که باید قبل از خرید کاشی و سرامیک بدانید

محبوب‏ترین نوع کفپوش انتخابی برای اتاق‏ها عموما از جنس کاشی و سرامیک‏ها مختلف است. انواع کاشی و سرامیک‏ها می‏توانند به عنوان یک پوشش مناسب برای کف اتاق‏هایی با انواع طراحی سلطنتی، کلاسیک، مینیمال، مدرن و ... مناسب باشند. قسمت‏های مختلف یک خانه شامل آشپزخانه، حمام و دستشویی، اتاق پذیرایی و اتاق خواب‏ها نیاز به گونه‏ها و طرح‏های گوناگونی از سرامیک و کاشی دارند. وابسته به سلیقه مخاطب ممکن است استفاده از کاشی و سرامیک به منظور تزئین و یا صرفا جهت استفاده در محل باشد. اگر شما نیاز به تهیه کاشی و سرامیک برای محل کار و یا زندگی خود دارید می‏توانید با مقاله حاضر به اطلاعاتی که پیش از خرید سرامیک و کاشی نیاز است بدانید دست پیدا کنید. 

کاشی و سرامیک برای دیوار

در صورتی که شما قصد خرید کاشی و سرامیک برای دیوارهای منزل و یا محل کار خود را دارید، مهم‏ترین نکته بحث سلیقه و رویکرد شما برای طراحی فضای داخلی مکان مورد نظرتان است. در این مرحله ابعاد و اندازه و پارامترهای فنی چندان اهمیتی ندارد و بیشتر رنگ و طرح و همخوانی فضای مورد نظرتان با ویژگی‏های ظاهری سرامیک مطرح است. در این جا به چند نکته و مسئله مهم در انتخاب چیدمان کلی محل اشاره می‏شود. 
 
در مکان‏های پر رفت و آمد منزل و محیط کار پارامتر ضدلغزش بودن کاشی بسیار مهم است.
در مکان‏های پر رفت و آمد منزل و محیط کار پارامتر ضدلغزش بودن کاشی بسیار مهم است.

1. تزئینات
به طور کلی جذابیتی که کاشی‏ها برای دیوار به وجود می‏آورند مسئله غیر قابل انکار است. ترکیب رنگ و نقشه‏های مختلف کاشی و سرامیک می‏تواند باعث به وجود آمدن ترکیب خارق‏العاده و جذابی شود که تاثیر به سزایی در تزئین و چشم‏نواز بودن مکان داشته باشد. عموما کاتالوگ‏های ارائه شده توسط تولیدکنندگان دارای نقش‏های پیشنهادی برای اتاق خواب‏ها کوچک و بزرگ است که می‏توان از آنها به عنوان کمک استفاده کرد تا به طرح مورد نظر رسید. برای اتاق خواب ترکیبی از رنگ‏های آرام و یکنواخت و استفاده از پارامترهایی مانند شیشه با رنگ های متناسب می‏تواند یکی از بهترین گزینه‏ها در این زمینه باشد. 
2. موزاییک‏ها
موزاییک‏ها عموما یک پوشش براق که به شکل چشمگیری دیده می‏شود را دارا هستند. این پوشش باعث زیبایی هرچه بیشتر موزاییک‏ها در تزئینات و دیوارها می‏شود. در طراحی‏های گوناگون ممکن است از موزاییک‏ها برای قفسه‏ها، طاقچه و یا کمدها استفاده شود. همچنین استفاده از موزاییک‏ها برای حمام‏های بزرگ، جداسازی مناطق مختلف منزل و یا ایجاد نوارهای تزئینی خاص و حتی پایان دادن به سطوح گود رایج و محبوب است. به عنوان نمونه مناطقی که به صورت گرد ایجاد می‏شوند را می‏توان با کمک موزاییک‏هایی در اندازه مختلف پایین داد. عموما اندازه موزاییک‏ها به صورت 2 در 2 و یا 4 در 4 سانتی متر است ولی در مورد این استفاده خاص حتی در اندازه‏های سی سانت در سی سانت نیز میتواند بسیار زیبا و متفاوت جلوه کند. 
3. کاشی‏های بزرگ
کاشی‏های بزرگ که عموما 90 در 90 سانتی متر و یا 75 در 75 سانتی متر هستند امروزه به عنوان محبوب‏ترین نوع سرامیک‏ها شمرده می‏شوند و طرفداران زیادی را دارند. استفاده از این کاشی‏ها در دیوارها به علت حالت ساده و یکنواختی که در سطح ایجاد می‏کنند بسیار رایج است و با آرامش خاصی که در محل ایجاد می‏کنند هرچه بیشتر به زیبایی محیط می‏افزایند. رنگ این سرامیک‏ها عموما ملایم و یکنواخت و طرح آنها به فرم چوب و یا سنگ و حتی بتن است. که بنا به سلیقه فرد و شرایط محیط می‏تواند یک گزینه بسیار عالی در ایجاد فضای منحصر به فرد باشند. تنها محدودیتی که در استفاده از این کاشی‏های بزرگ وجود دارد این است که ممکن است در برخی موارد در مکان‏هایی مانند حمام و دستشویی‏های کوچک چندان مناسب و زیبا جلوه نکنند. در حالتی که اندازه محیط به گونه‏ای است که فقط از یک کاشی بزرگ و باریکه‏ای از کاشی دیگر استفاده شود باید اجتناب کرد. در حالتی که اندازه حمام مناسب باشد استفاده از سرامیک‏های بزرگ با یک رنگ ملایم می‏تواند جز بهترین گزینه ها به شمار رود. 
 
علاوه بر پارامترهای متفاوت بصری و زیبایی نکات ایمنی نیز در انتخاب کاشی و سرامیک بسیار موثر است
علاوه بر پارامترهای متفاوت بصری و زیبایی نکات ایمنی نیز در انتخاب کاشی و سرامیک بسیار موثر است.

کاشی و سرامیک برای کف

در حالتی که انتخاب کاشی و سرامیک مربوط به کف ساختمان است شرایط کمی با دیوارها متفاوت خواهد بود. چرا که علاوه بر طرح و اندازه مسائل فنی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی هستند. نکاتی مانند انعطاف پذیر بودن انتخاب‏های دیگر برای سایر المان‏های محل حائز اهمیت بالایی است. 
4. میزان مقاومت کاشی در برابر سایش
میزان مقاومت کاشی و سرامیک در برابر سایش یک مسئله مهم در زمینه انتخاب سرامیک برای کف به خصوص در مکان‏های پرتردد منزل و محل کار به ویژه اتاق نشیمن و پذیرایی است. نماد کلی کلاس مقاومت کاشی، PEI است. هرچه این پارامتر عدد بالاتری را شامل شود یعنی میزان مقاومت کاشی در برابر سایش بالاتر است و در نتیجه این کاشی و سرامیک برای محل‏های پرتردد مناسب‏تر خواهد بود. PEI با مقدار 3.750 برای استفاده در اتاق نشیمن بسیار مناسب هستند. در مورد اتاق پذیرایی و سالن منازل و هم‏چنین آشپزخانه‏ها به علت رفت و آمد بالاتر نیاز است تا کلاس مقاومتی کاشی بالاتر باشد و سرامیک‏هایی با PEI در حدود 3.1500 و 4.6000  مناسب شناخته می‏شود. 
 
لعاب دار بودن، ضد لغزش بودن، مقاومت در برابر سرما از پارامترهای مهم انتخاب کاشی برای مکان‏های خاص منزل هستند
لعاب دار بودن، ضد لغزش بودن، مقاومت در برابر سرما از پارامترهای مهم انتخاب کاشی برای مکان‏های خاص منزل هستند. 
 
5. کاشی لعابدار و بدون لعاب
در طراحی داخلی امروزی نوع لعاب دار کاشی‏ها بسیار محبوب به شمار می‏رود. سرامیک‏های دارای لعاب دارای جذب‏پذیری پایین‏تر، مقاومت بالاتر در برابر خم‏ شدن، سختی بالاتر و مقاومت در برابر سایش بالاتر هستند. الزاما کاشی‏های دارای لعاب به صورت درخشنده دیده نمی‏شوند و شما می‏توانید سرامیک‏هایی با لعاب‏های مات، صیقلی و یا لاپاتو که نوعی از لعاب صیقلی است را انتخاب کنید. حضور لعاب در کاشی می‏تواند باعث به وجود آمدن طرح‏های گرافیکی خاص و منحصر به فرد شود و زیبایی بصری محل را تا چندین برابر افزایش دهد. هر دو دسته کاشی‏های لعاب دار و بدون لعاب برای استفاده در حمام، آشپزخانه و اتاق نشیمن مناسب هستند. از جمله مزایایی سرامیک‏های بدون لعاب می‏توان به مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل مکانیکی و حتی مقاومت بالاتر در صورت اصابت اجسام سنگین اشاره کرد. این کاشی‏های نیز عموما در برابر مواد شیمیایی تحت تاثیر قرار نمی‏گیرند و در برابر سایش نیز مقاومت بالایی دارند. 
6. خاصیت ضد لغزش بدون کاشی
ضد لغزش بودن سرامیک یک پارامتر بسیار موثر در انتخاب است. این مسئله تاثیر به سزای در ایمنی کاشی دارد. در مکان‏های مختلف منزل و محل کار به ویژه در حمام نیاز است تا به ضدلغزش بودن کاشی و سرامیک بسیار توجه شود. نمادهای R9-R13 نشان دهنده ضد لغزش بودن سرامیک است. هر چه مقدار این عدد بالاتر باشد احتمال لغزش بر روی کاشی بالاتر است و به اصطلاح کاشی لغزنده خواهد بود. عموما پارامتر R10 برای استفاده در سالن‏های پر رفت و آمد مناسب خواهد بود. 
 
گرم و سرد شدن کاشی در محیط بیرونی می‏تواند به آن ضربه وارد کند بنابراین لازم است تا مقاومت کافی در برابر سرما وجود داشته باشد
گرم و سرد شدن کاشی در محیط بیرونی می‏تواند به آن ضربه وارد کند بنابراین لازم است تا مقاومت کافی در برابر سرما وجود داشته باشد.
7. مقاومت در برابر سرما
در مورد سرامیک‏هایی که لازم است برای فضاهایی مانند تراس، بالکن و پله‏ها استفاده می‏شوند به علت گرم و سرد شدن مداوم و به علاوه رطوبت و آب بالا نیاز است تا به این پارامتر توجه شود. 
8. کاشی‏های اصلاح شده
در اصلاح به کاشی‏هایی که با زاویه قائم بریده می‏شوند کاشی‏های اصلاح سطحی شده گفته می‏شود. در صورتی که شما به سرامیک‏هایی نیاز دارید که کمترین اتصال ممکن بین آنها وجود داشته باشد این نوع سرامیک می‏تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. در این کاشی‏ها اتصالات می‏تواند تا اندازه 2 میلی متر کاهش پیدا کند. 
9. سایه کاشی
کاشی‏های یک مجموعه دارای سایه‏های متفاوتی هستند. هر شرکت تولید کننده ممکن است دسته متفاوتی از سایه‏ها را برای هر مجموعه سرامیک خود در نظر بگیرید. عموما کاشی‏های روشن‏تر با حروف A1 وA2 و کاشی‏های تیره ‏تر با حروف B1 و B2 شناخته می‏شوند. عموما از حروف الفبا و همینطور اعداد 1 تا 99 به منظور نشان دادن سایه رنگی کاشی و سرامیک استفاده می‏شود. بنابراین هنگام خرید توجه به سایه رنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. 
10. کاشی‏های تونال
تفاوت این دسته با سایر دسته‏ها به علت تفاوت‏های بصری و رنگ رنگ به نظر رسیدن آنهاست. این مسئله که برخی آن را به صورت یک نقض می‏بینند در حقیقت عمدی است و باعث منحصر به فرد و زیبا جلوه کردن سرامیک می‏شود. به عنوان مثال در برخی موارد از گل‏هایی با چگالی مختلف استفاده می‏شود که باعث به وجود آمدن طرح و نقوش متفاوت در ساختار سرامیک می‏شود.