نکات مهم قبل از خرید کاشی و سرامیک که باید بدانید

نکات مهم قبل از خرید کاشی و سرامیک که باید بدانید
برای خرید کاشی و سرامیک باید به نکات مهمی توجه داشته باشد چرا که هر کاشی و سرامیکی با توجه به کاربری و محل نصب و شرایط محیطی که قرار است نصب شود ساخته و تولید شده است
در وهله اول بایستی قبل از انتخاب محصول با کاربری و محل نصب و شرایط محیطی توجه داشته باشید و با با در نظر گرفتن این موارد انتخاب خود را انجام دهید 
در زیر به مهمترین و اصلی ترین نکات در این زمینه اشاره می نمائیم:
الف: اگر قصد نصب کاشی در فضای باز و محیط های بیرونی ساختمان را دارید, حتما به گزینه ( داخل ساختمان indoor – خارج از ساختمان outdoor )  که روی کارتن نوشته شده است دقت نمایید. گزینه داخل ساختمان مخصوص محصولاتی است که بایستی در محیط های بسته نصب گردد و این گونه محصولات اگر در فضای بیرون و به ویژه در مناطق سرد استفاده شود به احتمال زیاد در زمستان دچار ترک می شود.
ب: اگر کاشی را در محیط های پررفت و امد مانند پیاده روها, پارک ها,سالن های فرودگاهی و ... نصب میکنید حتما از کاشی هایی استفاده کنید گه گروه سایشی ان ها بالاتر از 3 باشد.با این کار شما از رنگ رفتگی کاشی جلوگیری به عمل می اورید. این موضع روی کارتن درج شده است که بایستی به ان دقت شود.
پ: اگر چه کاشی ها عموما نسبت به سنگ های ساختمانی در مقابل اسید  و شوینده های خانگی مقاوم تر هستند اما اگر قصد دارید کاشی را در محیط هایی به کار ببرید که مرتبا در معرض شستشو با این موارد هستند ( مانند کارگاه های تولید لبنیات,شیرینی پزی و ... ) حتما به عبارت ضد اسید روی کارتن توجه کنید.
ت: در نقاط کارگاهی و انبار هایی که احتمال برخورد اجسام سخت با دیوار زیاد است حتی المقدور از کاشی های رستیک ( برجسته )  استفاده نمائید و از فروشنده بخواهید که محصولاتی با جذب اب کمتر از 10 درصد برای نصب در ان مکان ها به شما پیشنهاد دهد.
ث: جهت شستشو سطح کاشی و سرامیک ها خصوصا تولیدات تزئینی که دارای دکورهای طلایی و نقره ای می باشند استفاده از اشیاء تیز ( خراش دهنده ) اسید و باز قوی و مواد شوینده قوی توصیه نمیگردد.
ج: دقت نمائید نصب کاشی بدون بند کشی مخصوصا برای مکان هایی که لوله سرد و گرم از زیر ان ها عبور میکند یا گرمایش از کف در ان محل استفاده شده یا خارج از ساختمان که اختلاف دمای زیادی در طول فصول سال وجود دارد, پس از مدتی باعث ترک خوردن و از بین رفتن محصولات میشود.لذا حتما از بندکشی استاندارد با توجه به سایز کاشی استفاده نمایید. هر چه سایز بزرگتر باشد,میزان بند کشی بیشتر باشد ( مثلا برای سایز های کوچک و داخل ساختمان 3 میلی متر و برای سایز های بزرگ و فضای های خارج از ساختمان حداقل 4 میلی متر )
چ: اگر قصد خرید کاشی با جذب اب زیر 0/5 در صد را دارید,دقت نمائید سیمان نمیتواند محصول را در جای خود نگه دارد. بنابر این اگر محصول را در دیوار استفاده می کنید, حتما بایستی از نصب خشک استفاده نمائید. و اگر در کف نصب می نمائید از مخلوط کردن چسب مخصوص بتن و سیمان , با نسیتی که فروشنده چسب به شما پیشنهاد می دهد, استفاده نمائید.
در وهله دوم  در هنگام خرید کاشی باید موضوع طراحی و زیبایی شناسی را در نظر گرفت.اننخاب طرح و رنگ کاشی می بایست با رنگ و مصالح و طراحی و لوازم فضای مورد نظر ,هارمونی و همخوانی داشته باشدتا بدین ترتیب بهترین نتیجه از لحاظ زیبایی حاصل شود.
دروهله سوم موضوع حائز اهمیت,توجه به اطلاعات ثبت شده روی کارتن کاشی از قبیل نام طرح,ابعادکاری,سایز ( کالیبرهSML  ),کد رنگ و گرید محصول می باشد که با توجه به شرایط تولید در کارخانه ممکن است کاشی تولید شده با کد های مختلف رنگ و سایز های کوچک ,متوسط و بزرگ میباشدکه می بایست در صورت تیره و روشن بودن طرح انتخابی هر دو از یک سایز انتخاب گردند و در صورتی که کاشی کالیبره باشد,از هر دو کاشی کالیبره استفاده گردد.در صورتی که کاشی در یک فضایی مورد استفاده قرار میگیرد می بایست حتما از یک کد رنگ استفاده گردد.برای پروژه ها و مجتمع ها میتوان هر کد رنگ را به صورت مجزا و در واحد های مختلف استفاده کرد.
در وهله چهارم پس از انتخاب سایز و طرح کاشی ,نوبت به انتخاب نصاب ماهر برای نصب کاشی است که این موضوع از مهمترین عوامل برای دستیابی به زیبایی اجرا کار و حصول نتیجه مطلوب می باشد. لازم به ذکر است که کلیه نصاب ها برای اجرای ریبا و دقیق کار میبایست مجهز به دستگاه برش کاشی مناسب و همچنین ادوات همتراز کننده سطح ( فیکس تایل ) باشند.
استفاده از چسب استاندارد در مواردی که نصب با چسب های پودری و خمیری  انجام می گیرد,الزامی می باشد.
 
نکات کلیدی در خرید کاشی و سرامیک و همچنین نصب کاشی

در نظر داشته باشیداگر به نصاب های ماهر شرکت ایفا سرام دست رسی نداریداز استاد کار خود بخواید: 

1-    در نصب کاشی های کف حتما سطحی یکدست و یکنواخت ایجاد گردد.اگر استاد کار شما این سطح را ایجاد ننماید,ممکن است در هنگام جایجایی اجسام سنگین و یا عبور وسایل نقلیه,کاشی ها دچار شکستگی گردند.
2-    سفت بودن بیش از حد سیمان میتواند پس از مدتی به علت عدم جذب کافی سیمان توسط کاشی ( به علت اب کم سیمان ) کاشی ها را لق کند.
3-    در هنگام نصب کاشی دیوار حتما به صورت یکنواخت از چسب یا ملات سیمان استفاده نمائید.این موضوع را با ضربه به کاشی تست نمائید.بدین صورت که پس از نصب با جسمی نسبتا سخت مانند کلید,سکه و ...به ارامی به نقاط مختلف محل نصب ضربه ئارد کنید,اگر صدای متفاوتی را شنیدید احتمال دارد در ان نثاط ملات با اندازه کافی وجود نداشته باشد و بعضا استاد کار مواد خشک برای پر کردن پشت کاشی استفاده کرده باشد.
 
نکات مهم قبل از خرید کاشی و سرامیک که باید بدانید

مواردی که در هنگام نصب کاشی و سرامیک باید رعایت شود :

1-    قبل از نصب دقت شودبه روی بسته بندی اندازه های پیرینت شده یکسان باشد در غیر این صورت از نصب خودداری شود.
2-    چنانچه قصد دارید تا از کاشی دارای دو طیف روشن و تیره استفاده کنید, حتما دقت فرمایید که سایز روی کارتن هر دو نوع کاشی یکسان باشد.
3-    به روی هر کارتن کد رنگ محصول درج شده است اگر در حال کار با کاشی تک رنگ هستید مراقب باشد که همه کاشی های استفاده شده دارای یک کد رنگ باشند.کد های متفاوت رنگ باید در محل های جداگانه که در معرض دید نیستند به مار گرفته شود.
4-    استفاده از ادوات و ابزار مناسب اعم از کاشی بر , فرز , ابزار بندکشی و همتراز کننده سطح جهت حصول زیبایی و بالا رفتن در انجام کار الزامی است.
5-    استفاده از پودر بند کشی نانو و استاندارد پس از اتمام کار و خشک شدن ملات برای جلوگیری نفوذ رطوبت و اب از طریق بند کشی الزامی است.
6-    با توجه به اینکه برخی ویژگی ها مانند زبری سطح و نقاط فرورفته و برجسته می تواند حزئی از طرح باشد در هنگام نصب و یا بندکشی لازم است بعد از اتمام نصب و اعمال ملات بند کشی قبل از خشک شدن نسبت به تمیز کردن سطح با اسفنج یا پارچه اقدام شود.
7-    در صورت استفاده از چسب کاشی حتما از چسب های استاندارد استفاده شود و توجه به رده چسب و نوع ان بر اساس محل و نوع کاربری چسب لازم و ضروری می باشدکه در این رابطه میتوان از تولید کننده چسب کمک گرفت.
8-    کاشی و سرامیک ها باید قبل از نصب تمیز و خشک شوندبه استثنای زمانی که از ملات ماسه سیمان جهت نصب استفاده می شود.
9-    در محل هایی که نیاز به بستر سازی میباشدلازم است این بستر قبل از نصب کاملا خشک شده و تنها در زمان نصب رطوبت کمی بر روی ان اعمال شود.
10-    تاب محدب کم در بسیاری از کاشی ها متداول است و هنگام تماس با ملات این نوع تاب برمیگردد.در صورت داشتن تاب مقعر و هر گونه ایراد سطحی و فیزیکی می بایست قبل از نصب فروشنده را از این وضعیت مطلع فرمائید.زیرا این گونه مواد پس از نصب قابل پیگیری و برسی نمیباشد.
11-    کاشی هایی که پست ان علامت فلش روی بالا دارند میبایست حتما همگی در جهت فلش نصب شوند تا جلوره زیباتری از چیدمان طرح حاصل شود و عیوب احتمالی مربوط به تاب جزئی به حداقل برسد.
12-    از ان جایی که سرما و گرما تاثیر مستقیمی بر روی انبساط و انقباض کاشی و سرامیک دارد برای فضای های داخلی می بایست از بندکشی حداقل 3 میلیمتر و برای فضاهای بیرونی که بیشتر تحت تاثیر این عوامل هستند از بندکشی حداقل 4 میلیمتر استفاده شود.همچنین طراحی و در نظر گرفتن درز های انبساطی مناسب در بعضی موارد توصیه میشود.در صورتی که این بند ها و درزکشی ها رعایت نشود تنش های ناشی از انبساط و انقباض به روی کاشی اعمال میشود که موجب جدا شدن ان از سطح و یا پریدگی لعاب در لبه های کاشی و سرامیک و یا ترک برداشتن ان میشود.
13-    در زمان نصب کاشی و سرامیک های تزئینی بایدسطح ان ها از تماس با ملات و غیره محافظت شود و در صورت تماس با این موارد باید به ارامی و با دقت و با استفاده از ابزار غیر خراش دهنده و بدون استفاده از محلول های حاوی اسید و باز قوی سطح انها پاک شود تا از خراشیدگی و از بین رفتن دکور اعمال شده روی کاشی و سرامیک جلوگیری شود.
14-    در صورت امکان کاشی و سرامیک ها را قبل از نصب در یک فضای مناسب که دارای نور مناسب و کافی میباشند بر روی زمین چیده و سطح ان ها از نظر اختلاف رنگ و طرح مورد برسی قرار دهید,در صورت وجود اختلاف با نمایندگی تماس بگیرید.

فروشگاه به سرام نمایندگی شرکت ایفا سرام میباشد و با مناسب ترین قیمت محصولات این شرکت را به دست مصرف کننده نهایی میرساند.