سرامیک پرسلان و معمولی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

سرامیک پرسلان و معمولی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

سرامیک پرسلان و معمولی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

یکی از متداول ترین سؤالاتی که معمولاً درباره استفاده از سرامیک ها مطرح می شود، این است که سرامیک معمولی و پرسلان چه تفاوت هایی با هم دارند؟ و اینکه سرامیک پرسلان از چه مزیت ها و معایبی نسبت به سایر سرامیک ها برخوردار است و همچنین کاربرد آن در چه زمینه ای می باشد، از دیگر سؤالاتی هستند که شاید به ذهن هر مصرف کننده ای خطور کند. در این مقاله، به بررسی تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی خواهیم پرداخت.

معرفی سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان، از کیفیت، استحکام و زیبایی بالایی در مقایسه با سایر سرامیک ها برخوردار بوده و در واقع، از خانواده سرامیک ها به شمار می آید. خاک رس و سایر مواد طبیعی در تهیه این نوع سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد.
خاک رس مخصوص، به همراه ماسه دانه ریز، سیلیس و فلدسپات یا گرانیت، مواد اصلی تشکیل دهنده سرامیک پرسلان می باشند، که حرارت دادن آنها در دمایی بالاتر از سرامیک معمولی و تحت فشار زیاد صورت می گیرد. از این رو، این نوع سرامیک ها، در مقایسه با سرامیک های معمولی از دوام و استحکام بیشتری برخوردارند. پس از پخت، معمولاً پرسلان، بافتی کاملاً متراکم و سخت داشته و سفید رنگ است. این نوع از سرامیک ها، شامل دو نوع لعاب دار و پولیشی بوده که از لحاظ استحکام، هر دو نوع بالاتر از رقبای خود می باشند. 
 
سرامیک پرسلان

معرفی سرامیک یا معمولی

سرامیک معمولی متشکل از دانه های بسیار ریز متخلخل و متبلور بوده که در حقیقت فرآورده ای سرامیکی محسوب می گردد، و پخت آن در دمای بیشتر از 1000 درجه سانتیگراد صورت گرفته و دارای دو نوع بدون لعاب و لعابدار می باشد. انواع سرامیک های لعابدار معمولی شامل براق، مات، ساده، گلدار، رنگی و یا سفید می باشد.

تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی

به منظور بررسی تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی، از جنبه های مختلفی می توان به این مسئله پرداخت. این دو نوع سرامیک از لحاظ نحوه نصب و نگهداری، روش تهیه و حتی قیمت با هم تفاوت هایی دارند. در ادامه، به بیان تفاوت های این دو نوع سرامیک خواهیم پرداخت.

تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی از لحاظ تولید و مواد اولیه مورد استفاده

با توجه به مطالب ذکر شده در بخش معرفی این دو نوع سرامیک، تفاوت اندکی در مواد اولیه شان وجود دارد، و سرامیک پرسلان، متشکل از نوعی خاک رس مخصوص، مواد طبیعی مانند فلدسپات، سیلیس، گرانیت و ماسه دانه ریز می باشد.
در حالی که مواد اولیه سرامیک معمولی از خاک رس معمولی، افزودنی به منظور افزایش استحکام محصول و همچنین ماسه می باشد. این نوع سرامیک نسبت به سرامیک معمولی از بافت سفت تری برخوردار بوده و در کوره ای با فشار و دمای بالاتری در مقایسه با سرامیک معمولی پخته می شود.
  از این رو، پرسلان نسبت به سرامیک معمولی مقاومت و استحکام بالاتری دارد و فرایند تولید آن سخت تر است، و در نتیجه می توان بیان کرد که سرامیک پرسلان در شرایط بهتری از لحاظ تولید و مواد اولیه قرار دارد.
تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی

تفاوت این دو محصول از لحاظ مقاومت

یکی از ویژگی های مهم دیوارپوش ها و کف پوش ها، استحکام و مقاومت آنها است. سرامیک پرسلان از منافذ کمتری نسبت به سرامیک معمولی برخوردار بوده و دارای بافتی یکنواخت تر و فشرده تر می باشد، و در نتیجه مقاومت و استحکام بیشتری نیز دارد، و همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب، فشار، خراش، ضربه و تغییرات دمایی  است. موارد ذکر شده در بالا، سبب تبدیل سرامیک پرسلان به گزینه ای با طول عمر بالا می گردد و خریدار با خیالی آسوده می تواند به انتخاب آن بپردازد.

مقایسه سرامیک پرسلان و معمولی از لحاظ نصب

مسئله نصب سرامیک پرسلان، از جمله چالش هایی است که نصاب های سرامیک با آن مواجه اند. نصب این نوع سرامیک، به جهت برخورداری از بافتی سفت و متراکم کاری دشوار است. از این رو، از یک کارشناس ماهر جهت نصب آن کمک بگیرید، که دارای تجربه کافی در این کار باشد، زیرا که در غیر این صورت، امکان دارد سرامیک ها نسبت به دیوار یا زمین، از تراز مناسبی برخوردار نباشند.
می توانید جهت چسباندن انواع سرامیک و سرامیک های معمولی و پرسلان، موزائیک های شیشه ای و معمولی، سنگ های مصنوعی و طبیعی در سطوح عمودی و افقی از چسب سرامیک پرسلان استفاده نمایید.
 
مسئله نصب سرامیک پرسلان، از جمله چالش هایی است که نصاب ها با آن مواجه اند.

برش پرسلان معمولاً با تیغه الماس صورت می گیرد، و اگر در نصب آن کوچکترین فشار اضافه و خطایی رخ دهد، شکستن و ترک خوردن آن را به دنبال دارد، این سرامیک از وزن بالاتری در مقایسه با سرامیک معمولی برخوردار است، و به همین دلیل، میزان حساسیت آن جهت حمل و نقل بیشتر است، بنابراین، باید احتیاط بیشتری در نصب آن به خرج داد. پارامترهای زیادی باید جهت نصب سرامیک و سرامیک پرسلان رعایت گردد، تا زیبایی بیشتر و عملکرد بهتری را بعد از نصب در پی داشته باشد. از این رو، می توانید از همتراز کننده سرامیک ، به منظور همسطح بودن آنها نسبت به یکدیگر استفاده کرده و در این صورت نیازی به شاقول و ضربات چکش نخواهید داشت.

تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی از لحاظ تعمیر و نگهداری

سرامیک پرسلان چون از مقاومت و کیفیت بالایی در مقایسه با سرامیک معمولی برخوردار است، از این رو، هزینه نگهداری آن نیز کمتر است. ولی در صورتی که بخواهید به هر دلیلی آن را تعویض کنید، باید هزینه نصاب را نیز متحمل شوید. در حالی که، فردی با اندک تجربه و کمی دقت، توانایی تعویض و نصب سرامیک معمولی را دارد. این مسئله، دلیلی بر حساسیت بالای پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی است.
نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که با یکبار نصب سرامیک پرسلان و نگهداری آن به نحو صحیح، قطعاً می توان عمر طولانی تری را برای آن لحاظ کرد.

تفاوت این دو محصول از لحاظ قیمت

در ساختمان سازی یا هر کار دیگری که به نحوی با سرامیک و نصب آن سروکار دارد، آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت بالای مصالح است. مسئله قیمت، از دیگر عوامل مهمی است که تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی را نشان می دهد. قیمت سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی، با در نظر گرفتن مطالب ذکر شده در بالا، گرانتر است. ولی، با توجه به دوام بالا و کیفیتی که این نوع سرامیک ها برخوردارند، نسبت به سرامیک های معمولی مقرون به صرفه تر هستند. 
پارامترهای زیادی باید جهت نصب سرامیک پرسلان رعایت گردد، تا زیبایی بیشتر و عملکرد بهتری را بعد از نصب در پی داشته باشد.
 
تفاوت نصب سرامیک پرسلان و معمولی

تفاوت ظاهری سرامیک پرسلان و معمولی

یک از مسائل مهمی که در خرید سرامیک به آن توجه می کنیم، ظاهر آن می باشد. تفاوت های زیادی از لحاظ ظاهری بین پرسلان و معمولی وجود دارد. بسیاری از مصرف کنندگان، با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته، سرامیک پرسلان را نسبت به سرامیک معمولی چشم نواز تر و زیباتر می دانند و علت محبوبیت زیاد آنها را نیز می توان همین مسئله دانست.
لک شدن سرامیک معمولی به دلیل داشتن بافت متخلخل، به راحتی اتفاق می افتد. از این رو، بهتر است از پرسلان برای فضاهای مستعد لک شدن و پرتردد استفاده گردد. 

مزیت ها و معایب سرامیک پرسلان

آشنایی با ویژگی های پرسلان، می تواند به شما در ارزیابی تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی کمک نماید. البته قابل ذکر است که پرسلان دارای نقاط ضعفی نیز می باشد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

مزایای سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی

شرایط نگهداری آسان، قابلیت شستشو و مقاومت در برابر لکه ها، تراکم و ضخامت بیشتر، مقاومت در برابر سایش و همچنین ظاهر زیبا را می توان مهمترین مزیت های پرسلان دانست. و کاربرد آن مناسب فضاهای پرتردد، مراکز تجاری و مانند آن و جاهای مرطوب می باشد، و همچنین از تنوع بالایی در طرح، رنگ، جنس، اندازه و الگو برخوردار می باشد و از دیگر مزایای این سرامیک ها می توان به مقاوم بودن آن در برابر سرما و گرما و مناسب بودن جهت استفاده در آب و هوای سرد و مرطوب اشاره نمود.

بررسی معایب سرامیک پرسلان

همانگونه که می دانیم، هر محصولی می تواند دارای عیب و نقص باشد و سرامیک پرسلان نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. از معایبی که این سرامیک دارد می توان به دشواری نصب آن اشاره نمود، و از آنجا که این سرامیک دارای تراکم بالایی بوده، در نتیجه نصب و برش آن سخت تر است و باید به کمک نصاب خبره انجام گیرد. 
 بررسی معایب سرامیک پرسلان
پرسلان چون از مقاومت و کیفیت بالایی در مقایسه با سرامیک معمولی برخوردار است، از این رو، هزینه نگهداری آن نیز کمتر است.
سنگین بودن پرسلان، به دلیل بافت و تراکم بالای آن می تواند نکته مهم دیگری در انتخاب سرامیک پرسلان باشد، و همین امر سبب حساسیت بیشتر این سرامیک از لحاظ حمل و نقل در مقایسه با سرامیک معمولی می شود. قیمت سرامیک پرسلان گرانتر بوده و علاوه بر آن دستمزد نصاب نیز به آن اضافه می گردد، اما باید توجه داشت که به دلیل دوام بالای این نوع سرامیک و شرایط نگهداری آسان آن، هزینه گران آن قابل توجیح است.
از معایب دیگر پرسلان، دشواری در تعمیر آن است. و در مقایسه با سرامیک های معمولی ممکن است هزینه تعمیر و تعویض آن بیشتر شود اما به دلیل کیفیت بالای آن، کمتر نیاز به تعمیر پیدا می کند. 
همچنین از پودر بندکشی می توانید جهت پر کردن درز بین سرامیک پرسلان استفاده کرده تا مقاومت آن را در برابر نفوذ آب افزایش دهید.

شما با در نظر گرفتن تفاوت پرسلان و معمولی کدام یک را انتخاب می کنید؟

در صورتی که در انتخاب سرامیک معمولی و پرسلان دچار تردید هستید، آنچه که سبب گزینش نهایی شما می گردد مقدار بودجه و سلیقه شما خواهد بود. 
به خاطر داشته باشید که سرامیک با قیمت پایین تر، نصب آسان تری را به دنبال دارد، ولی با توجه به اینکه پرسلان از دوام و کیفیت بالاتری برخوردار است، در نتیجه طول عمر بیشتری داشته و مدت زمان طولانی تری برایتان کار خواهد کرد، قبل از اینکه جهت خرید سرامیک اقدام نمایید، بهتر است فاکتورهایی از جمله محل مورد نظر جهت استفاده از سرامیک، میزان فشار، شرایط آب و هوایی، میزان تردد، وجود رطوبت و موارد دیگری از جمله احتمال ایجاد لکه و ضربه، و مانند آن را مورد بررسی قرار دهید.